mandag 10. august 2009

Kantareller :)

Ja nå er hverdagen over oss igjen, og jeg har hatt første dag på jobben etter ferien. Fy så slitsomt... Kjekt at jeg har fri i morra da ;) Da skal jeg få tatt bilde av skjørtet, samt kjolen og strømpen som jeg holder på med, for det har jeg glemt i dag. Men dere skal få et par matbilder :)


Dette er kantarellfangsten etter en time i skogen her forrige dagen. En nesten full 4 liters-kjele! Så nå er det bare å ta med seg kurven og ta turen ut i skogen dere :) Jeg eeelsker i alle fall kantareller!

Tradisjon hvert år den første dagen jeg kommer hjem med kantareller er "Kantarellstek". Oppskriften er fritt komponert ut fra det jeg husker fra et matprogram med Tina Nordström på TV en gang for flere år siden, og lages kun på slump. Dette er hva jeg kan fortelle om oppskriften:

Kantarellstek til 2 personer:


A: Visp sammen ett egg og litt melk. Hell dette over to loffeskiver uten skorper og mos det sammen til en "grøt". Finhakk en løk og bland denne i cirka 300g kjøttdeig. Kna deretter inn egg-melk-loffblandingen.
B: Finhakk en løk til og ha den i en varm stekepanne med masse smør. Ha i kantareller og persille.

Bruk en ildfast form og legg cirka 1/3 av kjøttdeigblandingen (A) i bunnen (ikke for bredt). Ha sopp+løk (B) langs midten . Bruk resten av kjøttdeigen til å pakke inn sopp+løken på sidene og toppen. Det ser nå ut som en stek, skal være rund som en pølse, ikke bred og flat.

Ta en pakke med bacon og surr rundt (over) "steken".

Stekes på 175 grader midt i ovnen i 45 minutter.

La hvile litt, skjær i tykke skiver rett før servering.

Kan serveres med for eksempel stekte båtpoteter eller stekt potetstappe (som vi har her) og tyttebærsyltetøy. En fløtesaus/peppersaus er også godt tilbehør.



Buon appetit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar